luni, 30 ianuarie 2012

Dileme orare

     Staţi, c-acum nu-i una existenţială, acum sunt două şi serioase.
     O oră are 60 de minute, nu? Bun, atunci, cum scrieţi voi o oră si jumătate
     a) 1 şi 1/2
     b) 1h 30'
     c) o oră şi jumate (jumătate, etc)
     d) 1,5 h ?
    Am avut acum 5 ani o discuţie pe tema asta şi zilele trecute am asistat la alta asemănătoare. Acum cinci ani, un băbat nemanelist, necocalar şi citit, ca să folosesc un cuvânt, care m-amuză, mă ruga să-i calculez orele muncite într-o ţară civilizată. Ei bine, calculam şi-l întrebam "cum de ai de atâtea ori mai mult decât noi, deşi plecăm toţi trei, venim toţi trei (două şi el)?" Şi-atunci începea teoria. Asta până m-am obişnuit şi ca să nu ne mai contrazicem, calculam cum ştiam şi-i spuneam rezultatul. Cum erau calculele? Uite-aşa:
   - eu adunam 3,5+3,5 şi-mi rezulatu 7 ore şi 40 de minute
    - el aduna 3,5+3,5 şi-mi spunea că sunt "nebună", că-s doar 7 ore.
Şi-apoi începeau discuţiile, eu spuneam că se scrie 30, el spunea 50 şi tot aşa.
Zilele astea, am asistat iar la o socoteală d-asta şi poate oi greşi eu, dar tot nu înţeleg. Dacă o oră are 60 de minute, o jumătate de ora n-are 30? Dacă da, de ce s-ar scrie 1,5 h? Asta nu pricep.
    Acum, a doua. Fierbe apa la 100 de grade Celsius? Fierbe. Bun, atunci de ce eu cred ca ajunge mai repede la 30 si mai greu la 70? Eu asa înţeleg, că pentru a ajunge la 100 de grade, începe în ordine rescătoare. Unde naiba greşesc? Că eu nu pricep.

5 comentarii:

madMe spunea...

Păi prima: 30 e jumătate din 60 de minute, adică jumătate din 1 oră =: 1/2 din o oră. Atunci 1 oră jumătate este 1 + 1/2. 1/2 înseamnă de fapt 0,5. Deci 1 + 1/2 = 1 + 0,5 = 1,5 (unitatea fiind ora). Așa că o oră jumătate = 1,5 ore = 1 1/2 ore = 1h30min . Nu știu dacă te-am lămurit. :D

Acum a doua.... Apa ajunge mai repede la 30 de grade pentru că nu pleacă de la 0 grade, pleacă de undeva de mai sus, de la temperatura camerei care poate fi 15-20... cred eu. Plus că e vorba și de molecule, cât durează transformarea lor la fiecare temperatură în parte. Dacă la matematici mă pricep, la fizici nu stau așa bine :D

UnPorc spunea...

De asta eu aleg sa-mi calculez timpul in beri :D:D

Fetita Junglei13 spunea...

@madMe- da,eu inteleg,dar nicaieri in alta parte n-am vazut 3,5 ore=3 ore si jumatate,ci 3 ore si cincizeci de minute.
Si-a doua: omul tot spune ca apa ajunge intai la 70.Cum?Ajunge,dar cand scade temperatura,nu cand creste.
@Un Porc- asa da :)

madMe spunea...

Și eu folosesc 3,5 ore pt 3 ore jumătate. :D Așa mi se pare logic. :P 3h50 însă e 3 ore și 50 de minute. Virgula aia face diferența pentru că atunci când am pus virgula deja mă raportez la oră ca unitate, nu le mai amestec. Vorbim de 3,5 = 3,50 = 3,500000 ore nu de 3 ore și 50 de minute. Așa ca-n matematică :P

Fetita Junglei13 spunea...

@madMe- aha,bun.Am retinut.