marți, 15 februarie 2011

Noi vrem pamant

Si l-au avut.
Si ce-au facut ?
Ori l-au vandut,
Ori l-au ...


Nu fac acum istoria agrara, din epoca de piatra, pana-n zilele noastre. Nu, eu ma refer la anii nu de mult trecuti, cand imediat dupa pacalit prostimea in '89, incepu nebunia.
Legi peste legi, drumuri la primarii si foste CAP.-uri, lupte intre parinti si copii, frati si surori, rude de gradul 13, aparute peste noapte, veri necunoscuti reveniti de peste mari si tari, masuratori si multe altele. Si toate astea pentru ce?
Sosi legea 18/1991 si-ncepura razboaiele, drumurile la tribunale, blestemele, injuriile, ca-i al meu, ca-i de la tata, ca-i de la strabunicul strabunicului, ca ai mutat razorul, ca ai intrat 13 milimetri pe pamantul meu. Si iar intreb: pentru ce?
Se trezea taranul roman, in primii ani, de dupa '89, de la 3 dimineata, ca sa fie sigur, ca nu-l apuca-n mijlocul campului caldura mare. Se ajutau unii pe altii, mai si plateau si ... pana cand? Pai, pana a dat taranul roman de gustul uniunii si a lasat totul de izbeliste.
Da, inteleg, n-a pus vecinul, nu mai poti sa pui nici tu, ca nu te alegi cu nimic. S-au dus si Asociatiile Agricole (tot din cauza taranului), au vandut cei de langa tine, te invecinezi cu terenurile primariei si-i ca si cum te-ai invecina direct cu hotul, nu mai poti, ai imbatranit, copiii tai nu mai sunt tarani de mult, nepotii nici atat, da-l in arenda. Exita posibilitatea, de a cultiva, important e sa vrei.
Sunt de acord cu amenda pe parloaga, chiar as propune o suma mai mare, dar sunt de acord cu amenda pe parloaga, peste tot, nu numai in camp, ci si prin vii, prin livezi si chiar padure. Si sa fie amendate si primariile, ce detin pamant nelucrat; inclusiv si angajatii primariilor, ce au dreptul la pamant, ca angajati ce sunt ei, dar l-au abandonat.
Nu ca v-ar interesa, dar eu m-am saturat  de toti taranii, ce se plang ca-i malaiul scump si mai e si unguresc, ca-s merele albastre, ca-s cartofii mov, ca rosiile-s portocalii.
Stiu, ca-i munca, stiu ca nu-i niciodata platita, dar o faci pentru tine. Stiu de ani de zile, ca agricultura e cu risc, stiu ca trebuie sa investesti, sa ai pamant printre degete (cu apa si sapun trece imediat), sa faci multe, dar munca nu-i o rusine.
Ori fi fost ei comunistii, intr-un anume fel, dar zau daca vedeai prapadul, ce-i acum in jur.

Picture 1612
Picture 1609

4 comentarii:

Invizibilul spunea...

Eu am pamant . La loc cu verdeata .

viorica abbu spunea...

cred ca esti legata de pamant in vre-un fel
imi place mult articolul.
Romanii au fost si sunt realmente legati de pamant.Nu numai ca Ion a lui Rebreanu ci caa mijloc de existenta.
Dar optica s-a cam schimbat .Pamantul nu este numai mnojloc de existenta este si de catig,de investitie...si aici lucrurile se strica si se murdaresc.

Fetita Junglei13 spunea...

@invizibilul- e bine si acolo :)
@viorica- da, sunt legata de pamant,precum am fost legata de mama prin cordonul ombilical.Da,stiu ca,daca a vandut vecinul esti obligat sa vinzi si tu,stiu multe,am trait multe.Am plantat in locul livezii,acum vreo 15 ani,salcami,pentru ca nu punea nimeni pomi fructiferi si nu ne-am ales cu nimic niciodata.Am trait multe,dar ce-am vazut saptamanile trecute cutreieran dealurile, m-a ingrozit.

viorica abbu spunea...

ma bucur sa aud asta.
si eu sunt legata de pamant,puneam rasaduri cu tata de mi se lipeau genunchii de pamant si ma dureau salele.
apoi dadeam cu sapa,udam,curateam pliveam,etc.
am avut acasa un loc mare de unde aveam totdeauna legumele puse de noi si rar mergeam la piata.
acum mi-e jena sa pomenesc despre asta...instinctiv oamenii se uita la mainile mele si se asteapta sa am pamant sub unghii,sau bataturi....ne-au propus sa vindem pentru garaj,pentru depozit,pentru bufet...nu am vandut..preferam sa stam pe petura intinza pe iarba moale si dulec cu miros de putregai si de pamanr reavan